Automaat tuning

Wat is Automaat tuning?

Automatische transmissie tuning, ook wel bekend als automaat tuning, is een opwindende benadering van het optimaliseren van de prestaties en responsiviteit van voertuigen met een automatische versnellingsbak. In tegenstelling tot handgeschakelde transmissies, waarbij bestuurders directe controle hebben over het schakelen, biedt automaat tuning de mogelijkheid om de werking van de automatische transmissie te verfijnen en aan te passen.

Een belangrijk aspect van automaat tuning is het aanpassen van de schakelpunten van de transmissie. Door de software van de transmissie te herprogrammeren, kunnen wij de timing en het gedrag van het schakelen aanpassen. Dit resulteert vaak in een verbeterde acceleratie, soepeler schakelen en een algehele verhoogde responsiviteit van het voertuig. Automatische transmissie tuning stelt bestuurders in staat de rijervaring op maat te maken naar hun voorkeuren, of het nu gaat om sportiever schakelen of brandstofefficiëntie.

Een ander aspect van automaat tuning is de aanpassing van de koppeldruk. De koppeldruk speelt een cruciale rol in de overdracht van vermogen van de motor naar de transmissie. Door de koppeldruk aan te verhogen, kunnen wij de responsiviteit verbeteren en het vermogen optimaler overbrengen, wat resulteert in een efficiënter gebruik van de beschikbare kracht. Ook worden koppelbegrenzers verhoogt om te zorgen dat deze niet ingrijpt na het tunen van uw auto. En u de beste ervaring heeft na het tunen.

Automaat tuning een boeiende mogelijkheid voor voertuigeigenaars om de prestaties en rijervaring van hun auto te personaliseren. Het is een geavanceerde benadering die de potentie van automatische transmissies maximaliseert en autoliefhebbers de kans geeft om hun voertuig op een unieke manier te ervaren. Ook zijn er extra opties zoals launch controle, niet automatisch opschakelen en een maximaal toerental aanpassen. Deze service is nu beschikbaar voor DSG en ZF versnellingsbakken.

Wanneer moet ik mijn automaat tunen?

Het tunen van uw automaat kan u doen voor verschillende redenen. Voor het snellere schakelen of om er voor te zorgen dat de koppelbegrenzers verhoogt worden en de automaat meer vermogen aan kan. Hier onder een paar voorbeelden van maximale koppels van DSG en ZF versnellingsbakken. Een DSG en ZF versnellingsbak kan over het algemeen tot 400NM aan zonder enige aanpassing.