Over mij

Mijn naam is Yannick, ik ben 21 jaar oud en al mijn hele leven een echte autofanaat. Volgens mijn ouders kon ik eerder alle autonamen opnoemen dan dat ik “papa” of “mama” zei. Vanaf mijn 12e was ik dagelijks bezig met brommers: sleutelen, verbeteren en steeds meer begrijpen van hoe een motor technisch in elkaar zit. Die nieuwsgierigheid is nooit verdwenen.

In de jaren die volgden groeide mijn passie uit tot een vak. Ik verdiep me constant in het optimaliseren van motoren – of het nu om een brommer, motorfiets of auto gaat. Ik wil precies weten waarom dingen aangepast worden, hoe motoren presteren en wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. Leren en verbeteren is voor mij een doorlopend proces.

Omdat ik graag anderen help met mijn kennis en passie, ben ik begonnen met mijn eigen autobedrijf: De Korte Automotive. De focus ligt op tuning en optimalisatie, met daarnaast een sterke basis in voertuigelektronica en diagnose. Waar anderen vaak onderdelen vervangen zonder echt naar de oorzaak te kijken, ga ik juist verder in het achterhalen van het probleem. Ik heb mijn eigen systeem ontwikkeld waarmee ik storingen snel en effectief weet op te lossen.

Daarnaast ben ik oprichter van De ECU Dokter. Vanuit deze tak help ik zowel particulieren als bedrijven met softwareproblemen in voertuigen. Denk aan het controleren, klonen en herstellen van motorcomputers (ECU’s) en het bieden van een bijpassende oplossing, zodat dure vervangingen vaak niet nodig zijn. Juist in dit specialistische werk vind ik veel voldoening, omdat het draait om kennis, nauwkeurigheid en het écht oplossen van het probleem.

Mijn liefde voor techniek begon niet bij auto’s, maar bij brommers. Tussen mijn 15e en 18e heb ik er zo’n vijftien opgeknapt en verkocht – van een oude Motobécane uit 1965 tot een moderne Aprilia GPR uit 2022 (die ik wel in bezit had, maar daar heb ik weinig zelf aan gedaan). Inmiddels doe ik hetzelfde met auto’s. Ik heb als doel om ooit alle denkbare motortypes zelf gehad, gesleuteld of getuned te hebben. Tot nu toe heb ik al ervaring opgedaan met:

  • Inlijn 4
    • Mini Cooper S
    • Audi 80 1.8S (1988)
    • Opel Rekord 1.7S (1977)
  • Inlijn 5
    • Audi Coupé 2.3E (1990)
  • Inlijn 6
    • BMW E46 330i
    • BMW 535i F10
  • V6
    • Audi A4 Cabriolet 2.4

En mijn droomlijst voor de toekomst:

  • V8 – Audi A6 of A8, Maserati Quattroporte

    De Maserati Quattroporte is een van mijn ultieme droomauto’s – puur vanwege het fantastische geluid en de Italiaanse flair.

  • V10 – Audi S6 of S8 (2005, met de legendarische 5.2 V10)

    Ik heb ooit aan een S8 uit deze generatie mogen werken – een geweldige ervaring.

  • V12 – Misschien een VW Phaeton, oude Bentley of Jaguar… dat blijft nog even open.

Mijn ultieme projectdroom? Mijn eerste auto – een Audi 80 1.8S uit 1988 – ombouwen naar quattro met een 4.2 V8 uit een Audi A8. Een ambitieus plan, maar precies het soort uitdaging waar ik gelukkig van word.

Heb je vragen over tuning, storingen, softwareproblemen of ben je op zoek naar een betrouwbare diagnose?
Ik help je graag verder – als De Korte Automotive én als De ECU Dokter.

– Yannick

yannick de Korte
Audi 80 en Opel Rekord
Audi 5 cylinder